En reportasje fra Ho Chi Minh City, Vietnam

På ville veier i Ho Chi Minh City

Familiemoped: En moped i Asia brukes til hele familien og jeg har sett syv personer på en!

Moderne hestekrefter

Utviklingen i Vietnam sørger for at alle har råd til en scooter og dermed har mopedulykker blitt den største dødsårsaken i landet. Kvelende eksos og galskap er rundt hvert gatehjørne.

– Alle kjører scootere her nede, men det er få turister som tør, sier Vinh, en lokal scooterutlåner.

Jeg befinner meg i scooter paradiset Ho Chi Minh City (Saigon) i Vietnam. Det er en verden av scootere – gjerne med hele familier, tolvåringer, bestemor og de åtte ungene eller bare et par millioner rånere. Av alle ting som har forandret seg i Vietnam i de siste tiårene, har transport gjennomgått en av de mest åpenbare transformasjoner. Der bygatene vrimlet med sykler og mennesker, er de nå fulle av mopeder. For en vitnameser, er ikke en scooter bare et fremkomstmiddel, men mer som et magisk flyvende teppe eller en personlig jetpack og et tegn på sosial status. Før var det sykler og mennesker som var verdens evighetsmaksiner, men nå finnes det utallige billige scootere fra Japan, Kina og Russland. For et par tusen kroner kan du kjøpe en klassisk scooter fra Vespa eller Honda. Det er som et helt land er med på bølgen av disse motoriserte jernhestene.

– Kjør for gudsskyld forsiktig. Jeg ser ofte utlendinger i trafikkulykker, skriker han etter meg i det jeg kjører ut trafikken.

Godt lastet: Mopeder er ikke bare et raskt fremkomstmiddel, men kan også brukes som fraktbil.

Nerver av stål

Kanskje det er de strenge trafikkreglene hjemmefra som gir denne herlige, rebelske følelsen av å kunne kjøre som en villmann rundt i en denne pulserende storbymetropolen. Ingen ser seg til siden, ingen forholder seg til vikeplikt eller rødt lys, alle bare tuter og kjører. I frykt for å bli en av de 12000 som dør i trafikkulykker hvert år eller en av de 20000 alvorlige skadede, så jeg velger å ta det med ro. Likevel koliderer jeg nesten med eldre dame. Hun snur seg, smiler unnskyldene og kjører like fort videre. I overgangen fra et underutviklet land til et raskt voksende land, har infrastrukturen og veibanene blitt glemt. Veiene er er fulle av hull og andre farlige hindringer.

I Vietnam er det nok et mer liberalt syn på mopedtransport enn i stivbente Norge. Jeg ville nok havnet raskt i buret hvis jeg fulgte deres trafikkregler hjemme. Det å frakte halve butikken, kjøleskap, stiger eller å ha levende griser og et bur med høner bakpå mopeden, er vanligdags. Her lastes scooterene mer enn en personbil i Norge.

Eksosen skyer til himmelen og forurensingen er kvelende, men det er ikke vanskelig å se for seg hvorfor scootere er så populært her. De er raske, lett å parkere og enkle til å ta seg igjennom djevelske trafikkorker, smug og små bakgater, og hvem trenger en familiebil når du kan plassere en familie på fire på en moped?

KØ: Det er enorme køer i Asia og scooterne danner en million lang slange gjennom byen. Til stor fornøyelse for turister som tar bilder og filmer ved veikryssene.

Sterkestes rett

Millioner av mopeder suser forbi på høyre og venstre side, noen danser unnvikende forbi et hopetall av fotgjengere på fortauet, andre kjører vinglete med en bred last. Selv om det er hektisk og kaostisk til tider, virker det som om alt blir smeltet inn i en kilometer lang slange av mopeder. Det er overveldrende i begynnelsen på grunn av støy og bråk, men her nede kjøres det på en helt annen måte. Dette er spesielt for storbyer i Asia der den sterkestes rett gjelder i trafikken, og der god folkeskikk er å tute med hornet, så mye som mulig. Fraværet av et vestlig kjøremønster gjør dette til en risikosport, men er en fin måte å komme seg rundt på.

Alle som prøver å krysse veiene her i Ho Chi Minh City, uten at det er grønt lys, er tydeligvis turister. Det er definitivt ikke for svake sjeler. Men, med tålmodighet, innsikt i asiatisk psyke og litt flaks kan du være en av de som kommer helkinnet over veien og ikke inngår i ulykkestatistikkene her til lands.

Sterkestes rett: Denne barske mannen kunne kruse igjennom gatene og definitivt være den kuleste karen med sin eksklusive motorsykkel

Modernisering

Dette er resultatet av rask utvikling og modernisering, der vitnameserne nå har råd til å bytte fra sykkel til scooter. I Vietnam er det begrenset trafikkopplæring og mangel på håndheving av trafikkloven. Er du en luring, kan du få lappen rett i hånden for en neve dollar. Jeg stusser over miljødebattene rundt om i verden og undrer over hvor mye forurensing jeg utsettes for bare av å kjøre langs veien. Luftforurensingen i Ho Chi Minh City er antageligvis årsaken til en økning i helseplager som astma og luftveisinfeksjoner. Likevel puttrer vi alle sammen frem og tilbake, enda jeg kun skulle rett rundt svingen.

Tut og kjør

 Faktaboks:

Antall scooter fortsetter å stige i Vietnam og hittil er det rundt 20 millioner av dem. Ho Chi Minh City har i overkant av 3 millioner scootere og det betyr at annenhver borger kruser rundt på disse herlige kjøretøyene. Men det er ikke bare fryd og gammen med utvikling og billige fremkomstmidler. Hver dag dør over 30 vitnamesere i trafikkulykker. Fortsetter utviklingen i verden vil trafikkulykker være den 3. største årsaken til dødsfall og skader i 2020.

Faktaboks:

Ho Chi Minh City er tidligere kjent som hovedstaden Saigon i Sør-Vietnam under Vietnam krigen, men etter at vitnamesernes store forbilde – revolusjonær, statsminister og president, Ho Chi Minh vant krigen for Nord-Vitnameserne, omdøpte de byen til Ho Chi Minh City. I dag er byen bugende av energi og i en enorm forandring. Vitnameserne ser vekk fra historiens vonde minner og ser inn i en ny fremtid med økonomisk utvikling og høyere levestandarder.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s