Pilgrimstur

Her marsjere indere og hellige kuer side om side

I hinduismens fotspor

Hver fullmåne går en million indere en 16 kilometer lang pilgrimstur rundt et fjell ved Thiruvannamalai for å rense karmaen. Jeg fulgte deres fotspor.

Mørket kom snikende på i det vi sto utenfor tempelet hvor det hele skulle starte og slutte. Veiene var dekket av indere fra alle slags livsvilkår, flere hellige kuer, religiøse Sikher og Guruer, tiggere, musikere og meg. Som sild i tønne begynte jeg marsjen nedover byen med titusenvis av andre indere. Stemningen var magisk. Jeg kunne skimte i øynene deres at å få muligheten til og være med på fullmånevandringen og å rense karmaen, var en gave for dem. Jeg kjente meg priviligert av å få være med, selv om jeg valgte å la skoen være på, noe ingen av inderne hadde.

Alle er med på pilgrimstur. Små og store. Karma er viktig, og jeg er renset! Er du?

Unikt mangfold

India i seg selv, er et nydelig sted, men noe av det som sikkert appelerer til så mange av oss, er nettopp deres unike mangfold. Som dere sikkert vet er det fortsatt kastesystem i India, men likevel kan alle være med på slike religiøse begivenheter. Noen av de kanskje viktigste i nettopp disse sammenhengene er Sikher. Sikhenes livsførsel er vanligvis preget av de fem k’er: kirpan (å bære sverd), kangha (kam), kara (stålarmbånd), kacch (en type bukser), og kes (å ikke klippe håret). En sikh er en disippel av de ti guruene.

En hyggelig gjeng. Livet er ganske forskjellig.. Det ville vært interessant å prøvd ut deres..

En slant til alle

Jeg hadde på forhånd fått vite at det ville være mange fattige med på denne turen og hadde tatt med meg myntkolleksjonen min, for å kunne gi en slant her og der. Det var mye liv og røre ved veiene og jeg fikk heldigvis handlet litt. Jeg fikk også se en inder som spilte fløyte til tre kobraslanger. Han var dritings og slangene klarte neste å rømme, noe tilskuerne ikke helt var fornøyde med. Men det mest spennende var å slå av en prat, se på og lytte til de sikhene som spilte musikk.

Det blir mye liv og morro med disse gutta i veikanten!

Det er mye kreativitet i India og vi ser noe nytt hver dag, men å gjøre det beste ut av situasjonen er viktig, og derfor går årets pris og nyskapning til denne herren.

Jeg er velsignet av en ku med fem bein. slå den?

Han har en ku med fem bein. Kuer er hellig og derfor er denne superhellig. Han tar betalt for at indere skal få lov til å bli velsignet av kuas femte ben. Jeg investerte 10 rupies og er nå helligere enn helligst.

En lang vandring

Med så mye spennende å kjøpe, spise, se og lukte på ble det en lang pilgrimstur på hele fem timer. Riktig nok var ikke jeg den som var mest sliten ved veis enda. Indere er ikke kjent for å bevege seg så mye, selv om de er hardarbeidende. Jeg frykter nok at det ble litt for mye for de yngste og eldste. Hva gjør man ikke for en ren karma?

Tiggere var det nok av..

One thought on “Pilgrimstur

Legg igjen en kommentar

