Pondicherry, India

Her henger jeg på et hellig tempelområde.. For en idiot..

Indian light

I den sørlige delstaten Tamil Nadu i India får jeg en svak kryddret utgave av India mens jeg bor og studerer i den tidligere fransk koloniserte byen Pondicherry.  Herfra stikker jeg sugerøret ned i Indias herligheter.
Etter lengere enn langt og litt til har jeg endelig ankommet den vakre og rolige byen Pondicherry. Dette er en smaksprøve på Indias frodige og kulturelle paradis før jeg igjen setter kursen mot nye eventyr i dette høyst spesielle og merkverdige landet. Jeg har sålangt hatt gleden av å utforske Vietnam, Laos, Thailand, Malaysia, Indonesia, Sri Lanka og skal nå bo i India i tre måneder fremover. Mitt nåværende paradis kan kalles for Indian light, på grunn av at jeg slipper Indias ekstreme fattigdom, overbefolkning og miljø-ødeleggelser, men jeg sliter fortsatt med kultursjokk og er mildt sagt forbauset over alt som er rundt neste sving.

Her driver vi med ablegøyer på "the five rathas" i Mamallapuram..

Sekulært samfunn

India er et sekulært samfunn med mange etniske minoriteter med forskjellige religioner. Man skulle tro at alle verdens religioner er tilstede i dette høyst religiøse landet med tusenvis av templer, synagoger, kirker og hellige steder. På min reise har jeg sett mange templer og hellige steder,  men det er noe spesielt med India og deres største religion, Hinduismen. For det første er det en million forskjellige guder og tolkninger på hvordan du best kan praktisere hinduisme. Vil du stå på dine føtter i femten år, eller holde armen over hodet i ti år, så gjør du nettopp dette for å vise din hengivenhet til gud. Det er nettopp derfor India er et spesielt, fantastisk og unikt land!

Koloniherren Val

I India er du rik selv om du får støtte fra den norske stat. Noe som alle indere her nede vet veldig godt og prøver å dra nytte av. Pruting er essensielt i Asia, men i India, blir du faktisk ledd av når du ikke pruter over 60 prosent. Det er ekstrem fattigdom her nede. En blir liksom ikke vant til barna som går etter deg og spør etter et par rupies, slik at de kan overleve en dag til. Det bor millioner av mennesker på gaten i India og her nede er livet ganske annerledes enn i Norge. Man føler seg hjelpesløs og når alle indere ser på deg som en koloniherre med gullmynter i en skinnpose, så går det opp for deg at verden faktisk er urettferdig og at man bør prøve å gjøre noe fornuftig for de som ikke har det like godt som en selv.

På gata i Mamallapuram..

Legg igjen en kommentar

