flere bilder kommer..

Her står steindøren til et stort tempel der 5000 buddhist-munker bodde

The Ancient city of Anuradhapura

I det singalesiske riket lå et av verdens største og mektigste by fra 500 f.kr. Det ble en sykkeltur blant ruiner og utgravninger i stekende solskinn.

I nordlige Sri Lanka ligger eldgamle ruiner som var bortgjemt i tett jungel i nesten 900 år. Det praktfulle området har palasser, klostre og utallige monumenter og utskjæringer i stein.  Anuradhapura var et av Asias mest stabile senter for politisk makt og urban livsførsel og hadde flere pagaodaer og templer, og var det første stedet buddhismen ble etablert på Sri Lanka. Solen sto midt på den skyfri himmelen og kvikksølvet i gradestokken hadde passert 30 grader i det jeg la meg ut på årets lengste sykkeltur. Den forhistoriske byen står på UNESCOs verdensarvliste og utgravningene av byen begynte i 1890 av britene.  Det var fantastisk å se disse gamle ruinene og heldigvis var det heller ikke alt for mange turister, som kunne ødelegge den perfekte atmosfæren. Det ble en lang sykkeltur på over tre mil og ni timer. Jeg måtte jo stoppe flere steder for å nyte utsikten av byggverk med enorme dimensjoner og kunstige sjøer midt inne i et tropisk landskap. Det ble en reise igjennom tiden, tilbake til en gammel sivilisasjon.

Pyramidene i Sri lanka
Midt i det vakre landskapet sto en klokkeformet masse av mur. Stupaen eller pagadaen er ca 340 meter i omkrets og er ca 70 meter høy. Den inneholder nok mursteiner til å bygge en by til tjuefem tusen innbyggere. Her tilbrakte flere tusen buddhister sine dager til å be og meditere. Det sies at noen av disse gigantiske og praktfulle stupaene inneholder eldgamle og mystiske relikvier fra Buddha selv. Disse kolossene var på sin tid for 1500 år siden det tredje største byggverket i verden, etter de to pyramidene i Giza, Egypt.

Buddhas tre
For de buddhistiske singalesere er Anuradhapura et av landets viktigste pilegrimssteder. Her finnes bl.a. det hellige fikentreet som er en 2300 år gammel avlegger av det treet Buddha satt under da han nådde oppvåkning i Nord-India. Sri Maha Bodhiya regnes for å være det eldste levende tre i verden .Jeg må innrømme at dette ikke var helt hva jeg så for meg, men det var likevel spennende å se alle singaleserne som satt og sang og ba foran treet. Nå kan jeg krysse av på skrytelisten at jeg har meditert foran treet Buddha selv oppnådde Nirvana. For en flott Buddhist jeg har blitt, haha! Så nå har jeg jaggu meg oppnådd åndelig opplysning og overlegen visdom!

2 thoughts on “flere bilder kommer..

  1. Hei Christian
    Du opplever jammen mye.Men nå begynner vell skolen.Har dere kommet ditt og hvordan bor du
    Jeg gir adressen din til kjente så de kan lese bloggen din

Legg igjen en kommentar

