Slipp Jimmy fri

Elefanten kunne såvidt bevege seg. Her står den dagen lang..

Slipp Jimmy fri

Et besøk i en dyrepark i Sri Lanka gir meg frysninger nedover ryggen. Det ble et brutalt møte med dyreriket.

Verden er ikke sånn den en gang var. Der mennesker og dyr levde side om side i en ren, vill og fantastisk verden. Innelåste dyr i dyreparker verden over er rått, brutalt og ganske avskyelig. Disse fantastiske dyrene er innelåst i møkkete, små og med dårlige sanitære forhold. Det gjør meg trist. Jeg så disse underlige, majestetiske og vakre skapningene i øynene og blikkene jeg fikk tilbake sa mer en tusen ord. Dette er rett og slett ikke måten dyr skal behandles på. De skal leve fritt ute i en natur som verken er forurenset eller ødelagt av menneskets trang til å kappe ned regnskoger. De må få til å leve i fred.

Jeg beundrer de som kjemper for dyrenes rettigheter. Fortsett kampen, stå på!

Slipp meg ut, svetter ihjæl!

Det så ut som om dyrene var "depressive"

En leopard titter ut av fengslet og drømmer om frihet..

En ape titter på meg med sorg i øynene..

Våre nærmeste slektning, sjimpansen, titter opp på skuelystne mennesker.Elefanten kjedet seg..

2 thoughts on “Slipp Jimmy fri

  1. Hei Christian! Godt nytt år!
    Håper du har det fint på reisen din…
    Det er trist å se ville dyr i bur, men vi har jo før vært i Løveparken i Danmark da du var liten. Husker du?
    Men jeg tror det er stor forskjell på hvordan man behandler dyr der du er nå og i Skandinaviske land, (får jeg håpe)..Der du er nå er hverken menneskeverdet eller dyra høyt respektert…
    Jeg er ikke for at ville dyr skal stenges inne, hverken i bur eller innhegninger. Det er trist synes jeg.
    Jeg skulle også ønske at ulven og de ville dyra vi har her i landet, skal få leve sitt frie liv i skog og mark. Det er best for det økologiske miljøet i landet…Nå svømmer det jo over med for store bestander av elg, hjort og rein…. De har snart ikke nok beite…det er også et miljøproblem, nemlig…
    Men det er ikke mange som er enig med meg i det, ihvertfall ikke i bondekretser…de vil ha sine dyr i fred…
    Økonomiske årsaker, selvfølgelig, men vi kan ikke måle alt i penger. Synes det er for mye frykt i dette landet for det ukjente og også det kjente.

    Håper som sagt at du har det fint på turen din, og ønsker deg fortsatt en fin opplevelsesrik tur.

    Hilsen din gamle nabo, Åse-Marit

Legg igjen en kommentar

