Tempelet i Ulu Watu

Ulu Watu stranden

Apestreker

På motoriserte og moderne jernhester kruser vi igjennom et fantastisk landskap på Bali i Indonesia, på leting etter apekatter, gode bølger, krystallklart vann og kritthvite strender.

Jeg tok like gjerne med meg Charlie Angeles og la ut på en strabasiøs og morsom scootertur til Ulu Watu i Bali. Å kjøre scooter i 30 varmegrader og stekende solskinn på tropiske småveier i Bali midt i desember, er en herlig følelse. Ingen kulde, ingen is på veien og svært få markedskrefter som skal få frem kapitalisten i deg til å kjøpe flere julegaver enn du har råd til. I Asia er det generelt lite materalisme, her setter en liksom pris på de få kjelene man har på kjøkkenet, den gamle TVen og den godt slitte jeansbuksa. Men jeg savner riktig nok jula, snøen, venner og familie, men har hatt gleden av å være sammen med tre venninner i fra Norge nå i en ukes tid, før jeg igjen skal på øyhopping alene i Indonesia.

En hule med flott utsikt til havet

Charlies Angels

Mina, Helene og Victoria tok seg turen opp fra kengerulandet, for å surfe og nyte det tropiske klimaet på Bali. Etter noen nydelige dager med surfing, Bin Tangs (øl), sol og strand bestemte vi oss for å ta en rundtur til Ulu Watu. Et godt bortgjemt surfeparadis med høye bølger og kriminelle apekatter.  Heldigvis for meg så er ikke trafikken her nede like ille som i Vietnam, men uheldigvis for jentene så er den verre enn Australia og Norge. Den ble en del fram og tilbake, kløing i bakhode og nervøs jenter på scootertur, men det gikk overraskende greit. Bortsett fra at jeg ble stoppet for crazy driving (ordrett, men ikke helt riktig), kjøring på rødt lys (riktig) og ikke ha internasjonalt sertifikat (riktig). Jeg kunne velge mellom en rettsak i Denpasar eller betale 300.000 Rupies i bot (200 norske). Som en gammal banditt, sjørøver, indianer, krigshelt og hemmelig agent, begynte jeg å prute i enerom med de to politibetjentene. Done deal, rett i cella.. Tilbrakte de neste 36 timene på glattcella i Indonesia.. Neida, jeg er en jævel på pruting og fikk det for 150.000 Rupies.. Cashing! Haha.. Her nede har man en teskje frihet og stor fleksibilitet. En nordmann ville sannsynligvis kalle det total mangel på trygghet.. Det er ikke min første Get Out Of Jail Card-pruting. Et hint: Ikke prut i immigransjonsskranken på flyplassen i Ho Chi Minh City i Vietnam når visumet ditt har gått ut!

Tempelet ligger ytterst på klippen

Tjuvradder

Vi dro til tempelet Bukit i Ulu Watu og vi måtte ha på saronger og sashes, noe som er vanlig i Indonesia. Templet er fra 11. hundretallet og beliggenheten er fantastisk. Den ligger på en 70 meter høy klippe som går rett ned til det indiske hav. Templet er også kjent for sine ville apekatter. Det var en nervøs jentegjeng som ble med inn i apenes rike. Riktig nok så var ikke tempelet av stor interesse, men det var enkelt og greit apestrekene. De stjal frukten min, vannflasken og nesten slippersene mine og det var mens jeg hadde de på! For de av dere som kjenner meg best, vet jo dere at jeg er jungelens konge, nemlig Tarzan, så etterhvert ble jeg kompis med apekattene og vi kunne både leke med de, ha de på skulderen og mate de. Selv er jeg glad i apestreker, så her har jeg laget et lite bildeshow fra herlighetene.

Vann er godt i varmen!

Sitter å pusser sverdet... luring!

- Det spiller ingen rolle om noen ser oss, kjære! Smil til kameraene nå!!

God jul og godt nyttår!

Legg igjen en kommentar

