Good bye Vietnam

Vietnamkrigen - 19 år med krig og elendighet for den vitnamesiske befolkningen

Good bye Vietnam

Eventyret i Vietnam har gitt meg en forståelse av hvor forskjellig verden kan være, og jeg er ved slutten av mitt opphold i dette krigsherjede og fattige landet. Mine minner fra rishattens hjemland vil aldri gå i glemmeboken.

En sol går ned i det mitt opphold i Vietnam er ved veis ende. Jeg kjenner på kroppen at det er ved sorg at jeg reiser. Jeg har fått en følelse av tilhørighet med den vitnamesiske befolkningen og jeg har fått gleden av å lære dem å kjenne igjennom kultur og språk. Mitt opphold i dette blide og vennelige landet har gitt meg mange fine minner og opplevelser. Det har gått tre og en halv måned siden jeg forlot trygge Norge og beveget meg østover for å leve et liv i paradis med fattigdom.

Notre Dame kirken fra 1879 i Ho Chi Minh City

Skoleslutt

Det er drøyt tre uker siden Development Studies i Hoi An, Vietnam var over og det har vært en lærerik og spennende periode i mitt liv. Jeg fikk jo selvfølgelig utlevert en eksamen. En eksamen jeg har brukt mye tid på i de siste ukene og som jeg føler har gått kjempebra. Jeg har reist med noen hyggelig venner  nedover kysten mot sør i Vietnam. Vi var innom Nha Trang og koste oss på stranden, og på en øy med tropisk strand, fornøyelsespark og badeland med sklier. Det er så gøy å leke som et barn igjen. Videre dro vi med  «sleeping busses», også kjent som sovebusser med et eget liggesete, på humpede og livsfarlige veier helt ned til Ho Chi Minh City. Denne byen er en blanding av himmel og hælvete, og kan ikke beskrives ved korte setninger. Den må oppleves med egne øyne, nese og munn.

Gattling gun fra et helikopter

Inn i ukjent farvann

Endelig kan jeg legge ut på en reise igjennom Sørøst-Asia, for å oppdage ulike kulturer, historier og mennesker. Det er noe jeg har sett frem til i evigheter og som jeg lenge har drømt om. Min reise går nå til Indonesia, letter sagt Bali i to uker, for å møte venner fra Norge og Australia. Jeg gleder meg til å møte mine venner igjen og dele noen fantastiske minner, før jeg legger ut på oppdagelsesferd i ukjent farvann helt alene.  Jeg vil forsøke å utforske de mest absurde og villeste stedene i den tredje verden, for så å dele galskapen med dere både her inne og i diverse magasiner og aviser.

– Takk for alt Vietnam!

Legg igjen en kommentar

