Elvepadling i Laos

Her er er jeg i aksjon!

Elvepadling i Laos

I elven Nam Song i jungelen i Laos, prøvde vi oss på kajakkpadling igjennom stri elver og små fossefall. Vår destinasjon var Vang Vien og dens beryktede elvebarer.

Vår tur begynte tidlig lørdag og solstrålene var i ferd med å skinne i mellom fjellene. I en tuk-tuk med fastspente kajakker på toppen kjørte vi på humpete veier for å komme frem til elven som skulle føre oss seks timer nedover mot byen Vang Vien.

Guiden formidler diverse budskaper om hvordan en skal styre en kajakk, men for døve ører. Jeg har sett på MacGyver hele livet, tenker jeg, mens jeg blir døsig av de 30 varmegradene.

Ut på tur, aldri sur!

Små stryk

Det er små stryk og lavvann, men vi seiler nedover strømmen og det går ganske fort, særlig når man har sin egen kajakk. Jeg var den eneste som ville ha en selv. For de av dere som kjenner meg best, passer dette ordtaket;

– Jeg seiler på min egen måte! Donk, au. (Ja, jeg gikk rundt en gang)

Naturen er fantastisk. Jeg er omringet av fjell med tett skog og nedover elven møter jeg lokalbefolkningen som fisker og bruker elven som en naturressurs til landsbyene. De lokale er vennlige og vinker meg bort, og viser gjerne frem fisk, dyr og innsekter de har fanget. Et par unger kommer etter hvert svømmende bort til meg og jeg gir de selvfølgelig kyss nedover elven. Noe både de og jeg satt stor pris på.

Nydelige omgivelser

Lyden av imperalisme

Etter å ha nytt naturen i seks timer og de forskjellige landsbyene med turistvennlige «minioritetsgrupper» (liker fortsatt ikke turistattraksjoner) kommer vi frem til stedet som bryter stillheten, og som gjør meg flau over min vestlige bakgrunn. Den feteste beaten med en basslyd som kan høres på flere kilometers avstand.

Naturen er blitt ugjenkjennelig. I horisonten ser jeg barer på hver side av elven. Jeg er overrasket, det er ennå over to kilometer til jeg er der, og kan både se og høre den elleville festingen. Et av favoritt tidsfordrivene til backpackere i Laos, er den beryktede Beer Tubingen. Prinsippet går ut på å «tube» i gummiringer nedover elven dritafull og stoppe innom barer på en av sidene av elven, for så å drikke seg enda mer full. Høres bra ut ikke sant? Joda, for seks år siden.

Beer Tubing in Laos

Vi padler forbi glade og entusiastiske turister i gummiringer som padler nedover elven for å få en ny «bucket» (bøtte) med Whisky og Red Bull. Vi stopper opp på en gigantisk bar, tar en kald Beer Lao og ser på sirkuset. Det kan være veldig morsomt, men en time holdt for oss. Vi skulle tross alt padle videre til Vang Vien. Jeg passerer flere berusede turister som finner på sprell. Noen vil angripe kajakkene for og velte oss, men det holder med en advarsel om at de får en åre i hue. Elven flyter ikke like fort her, men mens jeg padler nedover elven ser jeg i den røde skumringen at solen er i ferd med å gå ned. En perfekt avslutning på min tid i den fantastiske jungelen i Laos.

En bar ved elven

Legg igjen en kommentar

