Henger i en tynn tråd

Gutteklubben "kjekk og grei" skal rappelere i Vietnam!

Henger i en tynn tråd

Med livet som innsats gikk vi et skritt ut fra fjellskrenten og nedover en 55 meter dyp grotte ved Marble Mountains i Vietnam.

Vi var ti stykker som dro fra Hoi An til Marble Mountains nær Da Nang City i Vietnam, for å rappellere ned en dyp grotte. Først måtte vi opp det mystiske og spektakulære fjellet på hele fem hundre meter. Når vi endelig var på toppen kunne vi gå innom forskjellige huler, der det var plassert ut diverse Buddah-statuer og altere. Disse var i seg selv ganske unike og vakre, men er kun bygd for turisme. Jeg hater slike ting og de finnes overalt i Asia. Det er litt trist, spør du meg. Så fort de finner en «cave», så må de bygge en statue der, for så å lokke turister ditt for penger. – Jeg vil kun besøke historiske steder!

På vei ned den første hulen på hele ca 15 meter.

Cliffhanger

Vår utvalgte Iris, en student her nede, ville vise resten hvordan det skulle gjøres under trening og sikkerhetsperioden, og jaggu meg klarte hun seg rimelig bra også. Når alle hadde gjennomført den tre meter høye fjellknausen var vi klare for de større utfordringene. Først skulle vi rappellere ned en 14 meter dyp grotte, noe som egentlig gikk smertefritt. Jeg var ikke redd, men nervøsiteten tok meg igjen på toppen av en 25 meter høy fjellvegg. Med utsikt over hele Da Nang, måtte jeg lene meg ut og stå i 90 grader ut ifra fjellveggen. Det føltes unaturlig, men man er nødt til å stole på tauet. Å stå på toppen er faktisk det verste. Når en først er kommet i gang, kan en sparke seg ifra fjellveggen og fire seg nedover, for å så «hoppe» nedover fjellveggen i rene «mission impossible-stilen»

The Devils Cave

På toppen av hælvetes hulen kunne vi ikke engang se bunnen og det var jo ganske nervepirrende. Heldig som jeg er, fikk jeg være førstemann. Deilig å vite at du nå kan ramle i døden, men når jeg først begynte å hoppe og fire meg nedover, kom latteren og adrenalinet. En ubeskrivelig følelse av glede og frihet.

– Jeg kan anbefale rappelering på det sterkeste!

Buddah-hulen, ser ut som det er tatt ut ifra en "Indiana Jones-film"

Legg igjen en kommentar

