«Østens Rocky»

Her trener jeg på "pads" med Thong, "The Champion"

«Østens Rocky»

I Hoi An, Vietnam trener jeg Thai-boxing i rene Rocky-stilen med få fasiliteter og i et knallhardt miljø. Med egen Master og sparringpartner sparker jeg fra meg.

For snart seks uker siden begynte jeg på Muay Thai, eller bedre kjent som Thai Boxing i Vietnam. Det er langt i fra fasilitetene vi har i vesten. Jeg trener utendørs med asiatisk utstyr og boksehansker, noe som betyr at kvaliteten på utstyret er noe dårligere enn hva jeg er vant til, men det er derimot ikke kvaliteten på treningen. Som Rocky Balboa i «Rocky-filmene» trener jeg med enkle apparater og utstyr, men beinhard trening med egen «Master» og «sparringpartner». Master An er i 50 årene, godt trent, mykere enn de fleste og vet hvordan han kan sparke fra seg. Min sparringspartner er «Champion of Quang Nagn province» og 30 kilo lettere enn meg, men det er ingen hindring for å grisejule meg hvis han vil.

Dårlig form

Jeg må innrømme at min siste toppform var å spore i april/mai og jeg følte meg virkelig i god form, men som dere sikkert vet, er det vanskelig å holde formen ved like når man er ute på eventyr. Mangel på et godt treningssenter her i Vietnam gjør at jeg ofte må trene annerledes og legge opp treningen på et helt annet nivå enn hva jeg ønsker og er vant til. Men, det fungerer og selv om jeg er i vesentlig dårligere form enn jeg ønsker, får jeg trent opptil fem ganger i uken. Da mangler jeg jo bare fire til fem treninger, hehe.

– Hard training, easy fight. Easy training, hard fight.

Her trener jeg på High Kicks, mens Master An, viser meg hvordan han velger å blokkere mitt spark.

Legg igjen en kommentar

