Turen fra Norge til Vietnam

En gul stjerne

I det kommunistiske Vietnam finnes det ekstrem fattigdom, men til daglig ser jeg likevel smil, glede og vennlighet i den vitnamesiske sjelen. Her i Hoi An, Vietnam skal jeg bo og leve i de tre neste måndene.

Jeg ankom for fem dager siden, men etter en lang og krevende flytur på tjue timer, traff den intense luftfuktigheten meg midt i ansiktet. I ført tjukke Adidas sko i skinn, jeans, pique og i en svart skinnjakke snublet jeg ned trappene til flyet. Selvfølgelig til stor glede for den vitnamesiske hæren, som er stasjonert på Da Nang flyplass. Jeg opplever de samme nysgjerrige spørsmålene her, som jeg så ofte opplever andre steder jeg reiser til.

– Where you from?

– Norway.

– Norway, very cold!

– Yes

– You viking!?

– Of course.

– Norway, Polar bears?

– Yes. Polar bears in the streets. Quite dangerous!

Flyplassen i Da Nang var for øvrig en av de viktigste militærbasene til amerikanerne under Vietnamkrigen, selv om størrelsen nå er som en matbutikk i Norge. Altså, sikkerheten var på topp med narkohunder og soldater med Ray Bans, og vi må jo ikke glemme ulveflokken utenfor flyplassen, som ventet på sitt bytte. En ny hvit turist.

– Dokk lur no it mæ! “Som mamma pleier å si”

One thought on “Turen fra Norge til Vietnam

  1. Hei lillebror 🙂

    Du får da sagt det. Gleder meg til å lese om dine opplevelser i Vietnam og alle stedene du skal til. Litt annerledes tider nå enn da jeg reiste down under. Det var såvidt jeg hadde mail adresse. Må si et besøk frister veldig og jeg vet du blir overlykkelig hvis jeg kommer. Kos deg. Glad i deg.

    Klem søs 🙂

Legg igjen en kommentar

